środa, 10 sierpnia 2016

Siła spokoju w szpagacie


Jeśli chcemy zachować zdrowie psychiczne, musimy zadbać też o fizyczną odporność ciała.

 Regularne, niezbyt forsujące ćwiczenia mają działanie antydepresyjne. Nawet jeśli początkowo nasze samopoczucie się pogorszy (z powodu zmęczenia), po dłuższym czasie na pewno dostrzeżemy plusy aktywności fizycznej. Warto więc zapisać się na energetyzujący aerobik czy uspokajającą jogę.

Najlepiej, gdyby ćwiczenia odbywały się na słońcu, bo intensywne światło jest niezbędne dla zachowania odporności psychicznej. Pokrzepiająco działa na nas głównie poranne słońce (popołudniowe przebłyski promieni nie mają już tak dużego znaczenia dla naszego nastroju). Depresja zimowa, przypadłość zbadana dokładniej na początku lat 80., nie jest wymysłem medialnym, lecz faktem. Lekarze zauważyli m.in., że ci pacjenci szpitali psychiatrycznych, którzy przebywali w pokojach jasnych i słonecznych, szybciej dochodzili do zdrowia niż ci, których pokoje były mniej oświetlone. Na sezonowe zaburzenia afektywne (SAD) zapada znaczna część osób zmuszonych do życia w takich szerokościach geograficznych, gdzie dni są krótkie i pochmurne. Osobom cierpiącym na depresję zimową zaleca się fototerapię. Psychiatrzy pocieszają jednak, że jeśli nie możemy sobie na nią pozwolić, powinniśmy przynajmniej nie żałować sobie sztucznego światła w pomieszczeniu, w którym przebywamy.

Niestety, jeśli chcemy zachować równowagę psychiczną, musimy się najpierw sporo napracować.


poniedziałek, 18 lipca 2016

Pohulajmy!



Hula to pełna wdzięku forma tańca, dla której charakterystyczny jest kołyszący ruch bioder, rytmiczne kroki i symboliczne gesty rąk - ilustrujące hawajskie opowieści, mity i legendy.

Hula może tańczyć każdy, kto po prostu kocha taniec - dzieci, młodzież, dorośli, osoby starsze, zarówno początkujące, jak i zaawansowane. Efektem tych tańców jest lepsza koordynacja ruchów, synchronizacja pracy obu półkul mózgowych, poprawienie krążenia i przepływu energii, przyjemne uczucie bycia we własnym ciele, które uwolnione od napięć porusza się z gracją i swobodą.

Podczas zajęć tańca hawajskiego hula uwolnimy od napięć biodra i kręgosłup, wzmocnimy nogi i ręce, poprawimy kondycję fizyczną, popracujemy z głosem i wprawimy się w pogodny nastrój

Hula oznacza rozpalić wewnętrzny ogień
Hula to hawajskie tańce i pieśni pełne siły, piękna i magii
Hula! to język serca, miłości, ciepła i harmonii życiowej
Hula to dusza Hawajów


poniedziałek, 4 lipca 2016

Wytwórz atmosferę przyjacielskiej rywalizacji



Współzawodnictwo leży w mniejszym lub większym stopniu w naturze każdego. 

Wykorzystaj to, aby dać sobie „kopa" do działania. Jeśli należysz do grupy dążącej do podobnych celów, lub po prostu masz „towarzysza broni", to nic nie zmobilizuje Was do pracy tak skutecznie, jak pozytywna rywalizacja. Sprawdźcie, kto przebiegnie najwięcej kilometrów w najbliższym miesiącu. Pamiętajcie tylko, żeby ustalić takie kryteria, które wszystkim dają równe szanse. 

I oczywiście nie zapominajcie o wspieraniu się nawzajem.


wtorek, 28 czerwca 2016

Znajdź trenera


To pomoże Ci zacząć działać, a potem systematycznie kontynuować to, co zacząłeś. 

Nie jest to może najtańszy sposób na utrzymanie motywacji, ale za to skuteczny, a poza tym możesz go zastosować w różnych dziedzinach. A jeśli dobrze poszukasz, to może uda Ci się zapisać na treningi czy kurs taniej, niż myślałeś. A może ktoś z Twoich przyjaciół może polecić Ci po znajomości dobrego trenera albo doradcę/nauczyciela etc.?

Tylko jedno ale: nie mów sobie: „nie zacznę dopóki kogoś nie znajdę" - to jedynie paskudna wymówka.



poniedziałek, 27 czerwca 2016

Nagradzaj się, i to często



Zarówno za drobne, jak i większe sukcesy. 

Każde z  małych osiągnięć zasługuje na docenienie. Zrób dokładną listę swoich długo- i krótkoterminowych planów i zapisz przy każdym z nich odpowiednią nagrodę. „Odpowiednią", czyli
1) proporcjonalną do osiągnięcia (nie funduj sobie wycieczki na Kanary za przebiegnięcie dwóch kilometrów ...)
2) zgodne z głównym celem Twoich działań - jeśli chcesz schudnąć, nie nagradzaj męczącego treningu na siłowni bezą ani kremówką... 

Chyba nie chcesz strzelać do własnej bramki?


sobota, 25 czerwca 2016

Raaazem, raaaazem.



Niełatwo samemu utrzymywać się w ryzach. 

Dlatego jeśli znajdziesz kogoś, kto ma podobne cele i plany (sportowe, zawodowe itp.) spróbujcie działać wspólnie. Możesz też zachęcić swoją „druga połowę", rodzeństwo czy najlepszego kumpla i wspierać się wzajemnie w swoich działaniach. Wtedy nie ma znaczenia to, że dążycie do innych celów. 

Kluczową sprawą jest zachęcanie się nawzajem do działania.


wtorek, 21 czerwca 2016

Dołącz do grupy, by utrzymać motywację.




Trzymając się przykładu z bieganiem - warto byś zaangażował się w tematycznych forach dyskusyjnych, jak bieganie.pl , biegajznami.pl. 


Podobnie przy rzucaniu palenia, zrzucaniu kilogramów, nauczaniu języka czy innych postanowieniach.Dołączenie do forumowiczów pomoże Ci w wytrwałym dążeniu do celu. I nie chodzi tylko o samo poznawanie ludzi, którzy przechodzili bądź już przeszli przez to samo, co Ty. 

Istotne jest, że możesz omówić z nimi swoje postępy, zadać pytania i zyskać wsparcie, które pomoże Ci iść dalej.


Oceń stan swojego zdrowia - ćwiczenia/aktywność